هزاران معترض با فریاد زدن آخرین جملات سیاه‌پوست کشته‌شده توسط پلیس نیویورک، خشم خود را نسبت به خشونت پلیس آمریکا ابراز کردند.

به گزارش مشرق، بعد از اعلام حکم دادگاه میسوری که به موجب آن «دارن ویلسون» پلیس سفید پوست و قاتل «مایکل بروان» مجرم شناخته نشد، خیابان‌های ایالت فرگوسن شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود.

«مایکل بروان» نوجوان سیاه پوست آمریکایی تابستان گذشته توسط پلیس سفید پوست در شهر فرگوسن،‌ایالت میسوری به قتل رسید و دادگاه ایالت میسوری حکم بی‌گناهی این افسر پلیس را صادر کرد.

حکم دادگاه میسوری درباره قاتل مایکل بروآن، موجبات خشم مردم فرگوسن را برانگیخت و منجر به اعتراضات گسترده خیابانی و درگیری مردم و پلیس شد. بعضی از این اعتراض کنندگان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند؛ شدت این درگیری‌ها مانند ناآرامی‌های ماه آگوست (مرداد ماه) سال جاری در سطح بالایی اعلام شد.

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم خشمگین:
جمعیت خشمگین شهر فرگوسن اطراف ایستگاه پلیس جمع شده و به حکم دادگاه در بیگناه شناختن داران ویلسون، قاتل مایکل بروآن اعتراض داشتند.

در طول چند ماه اخیر دو نوجوان بدون سلاح و سیاه پوست آمریکایی، «مایکل بروآن» و «وندریک مایرس» به فاصله دو ماه در ایالت میسوری توسط افسران پلیس سفید پوست با شلیک‌های مکرر به قتل رسیدند و با رای  چند روز گذشته دادگاه ایالت میسوری، اولین پلیس قاتل بیگناه شناخته شد.

هزاران نفر در دیگر شهرهای آمریکا در اعتراض به تبرئه شدن ویلسون به خیابان‌ها رفتند. معترضین بسیاری با تجمع محورهای مواصلاتی لس آنجلس را بستند.

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم خشمگین:

خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین از شهر فرگوسن نوشت، خیابان‌های این شهر مانند مناطق جنگ زده خطرناک شدند.

هم چنین بی.بی.سی گزارش داد با وجود اعلام فرودگاه شهرسنت لوییس در ایالت میسوریمبنی بر عدم لغو و ادامه پروازها سر ساعت و به طور عادی، بسیاری از پروازهای منتهی به سنت لوییس تغییر مسیردادند که ساعاتی بعد مقامات سنت لوئیس اعلام کردند که پروازها تا اطلاع ثانوی در فرودگاه سنت لوییس ممنوع شد.
بعد از گذشت چندین روز از اعتراضات فرگوسن که بیشتر ایالات آمریکا را ملتهب کرده است این بار موج جدید اعتراضات ضد نژاد پرستی که از دو روز قبل در شهر نیویورک پس از عفو پلیس قاتل «اریک گارنر» دست‌فروش آمریکایی آغاز شده است.

در همین زمینه خبرنگار سی‌ان‌ان گزارش داد که واقعا مردم خشمگین هستند آنها رسانه‌ها را بخشی از سیستم می‌دانند.

در چند روز گذشته هم شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی در مورد اعتراض اخیر نیویورک، تاکید کرد که معترضان تهدید کرده‌اند که با روند کنونی اعتراضات دهه 60 میلادی بار دیگر شکل می‌گیرد.

معترضان امشب با شعار «نمی‌توانم نفس بکشم» در فروشگاه شرگت آپل دست به تظاهرات زدند.

علت اینکه معترضان این شعار را برای اعتراض انتخاب کرده اند این است که اریک گارنر در لحظات پایانی زمانی که یک پلیس با خشونت تمام گلوی وی را گرفته بود،‌مدام فریاد می‌زد نمی‌توانم نفس بکشم...

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم خشمگین:

گارنر دستفروش سیاه‌پوستی بود که اواخر ماه اوت سال جاری به واسطه برخورد خشن یک افسر سفیدپوست که در تلاش برای بازداشت او، دست خود را به دور گردن وی حلقه کرد، جانش را از دست داد.

روز چهارشنبه هیئت منصفه رأی به بی‌گناهی افسر قاتل داد. اعلام این رأی موجب شد تا اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا که از چند ماه قبل به واسطه قتل «مایکل براون» نوجوان سیاه‌پوست به دست یک افسر سفید پوست، شکل گرفته بود، تشدید شود.

نیروهای پلیس در سرتاسر شهر نیویورک در حالت آماده باش هستند و تلاش می‌کنند تا معترضان به مناطق مهم شهر نزدیک نشوند و در مقابل معترضان هم در مناطق مختلف شهر با پلاکارد و سر دادن شعار اعتراض خود را به خشونت پلیس آمریکا در قبال افراد سیاه پوست اعلام می‌کنند.

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم:

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم:

از سوی دیگر در فرگوسن هم معترضان که موج اول اعتراضات را پس از قتل مایکل براون نوجوان آمریکایی توسط یک پلیس سفید پوست آغاز کردند، حالا به اعتراضات علیه قتل اریک گارنر هم پیوسته‌اند.

نکته جالب در اعتراضات نیویورک این است که معترضان با دراز کشیدن در خیابان‌ها به عملکرد خشونت‌بار پلیس اعتراض کردند، در منطقه نیوهون، کنتیکت نیز صدها معترض به خیابان آمدند و دانشجویان در نیوجرسی از دانشگاه راتگرز به سمت دانشگاه نیوبرانسویک راهپیمایی کردند. در کلورادو نیز دانشجویان روز جمعه سر کلاس درس نرفته و تصمیم گرفتند تا علیه پلیس نیویورک و فرگوسن که باعث کشته شدن دو سیاهپوست شدند، دست به راهپیمایی بزنند.

اکثر این راهپیمایی‌های اعتراضی به صورت صلح‌آمیز برگزار شد. با این حال، در جریان این تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراضی روز جمعه بیش از 280 تن دستگیر شدند.

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم خشمگین:


افسران پلیس نیز در چت‌روم‌های اینترنت و به صورت خصوصی نوشتند که همگی به خاطر خشم مردم ناشی از مرگ این مرد سیاهپوست احساس تنهایی می‌کنند و برخی دیگر هم به هم‌قطاران خود توصیه کردند که بهترین راه برای انجام کارهایشان توقف انجام تاکتیک‌هایی مشابه به خفه شدن اریک گارنر توسط یک افسر سفیدپوست پلیس است.

برای سر پوش گذاشتن اتهامات قاتل مایکل بروان وکیل این افسر پلیس سفیدپوست نیز اعلام کرده که شهادت وی مبنی بر این بوده که اصلا قصد نداشته تا اریک گارنر سیاهپوست را خفه کند و اصلا مطلع نبوده که زندگی این مرد در خطر است. اما پلیس آمریکا این همه اعتراضات شبانه روزی خیابان ها نمی بیند و به قتل های خود ادامه می دهد.

امروز در شهر لس آنجلس یک شهروند بیگناه دیگر را در اثر تیر اندازی پلیس آمریکا به قتل رسید.

ان بی سی نیوز می نویسد: پلیس لس آنجلس در ساعات ابتدایی صبح امروز با شلیک گلوله یک شهروند آمریکایی را در خیابان هالیوود به قتل رساند.

گفته می شود این مرد یک چاقوی جیبی به همراه داشته و پلیس با احتمال اینکه وی با خود اسلحه گرم حمل می کند به سوی وی آتش گشوده است.

پلیس لس آنجلس ادعا کرده دلیل هدف قرار دادن این مرد آن بود که وی در حالیکه چاقو در دست داشت در حال نزدیک شدن به آنها بود.

به گفته شاهدان عینی پلیس لس آنجلس بین چهار تا پنج گلوله به سمت این مرد شلیک کرده است.

این مرد در حالی به قتل رسید که شهرهای مختلف آمریکا از روز چهارشنبه هفته گذشته بار دیگر صحنه اعتراضات ضد نژاپرستی و خشونت پلیس هستند.

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم:

در جریان اعتراضات فرگوسن نیز یک مرد بدست پلیس کشته شده بود و "آکای گرلی" یک مرد ۲۸ ساله، زمانی که همراه نامزد خود در حال قدم زدن در بروکلین بود، به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون پلیس نیویورک می گوید گرلی یک قربانی کاملا بیگناه بوده است.

در دوم آذر ماه نیز دو مامور پلیس در شهر کلیولند آمریکا یک پسربچه ۱۲ ساله آفریقایی آمریکایی را که تفنگی قلابی همراه داشته است، به ضرب گلوله کشتند.

روز گذشته نیز پلیس شهر "فنیکس" با صدور بیانیه ای از کشته شدن "رومن بریزبن" 34 ساله در جریان عملیات تعقیب وی خبر داد.

بنابراین گزارش، پلیس آمریکا به این مرد سیاه پوست درباره حمل مواد مخدر مشکوک شده و پس از اینکه احتمال داده وی در تلاش برای استفاده از سلاح علیه پلیس است به سویش شلیک کرده است.

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم:

روزنامه اماراتی الخلیج در گزارشی می نویسد:  تبعیض نژادی در عمق جامعه آمریکا رخنه کرده است

آمریکا در چند روز گذشته صحنه اعتراضات شدیدی بود که در چند شهر از جمله ایالت میسوری و شهر فرگوسن بیش از پیش شدت پیدا کرده و به شورش تبدیل شد تا جایی که کاخ سفید ناچار نیروهای ارتش را به دخالت در این وضعیت فراخواند.

موج جدیدی از اعتراضات شهر های  آمریکا را فرا گرفت/سی‌ان‌ان: مردم واقعاً خشمگین هستند/شعار مردم:

دلیل این اعتراض ها همانطور که رسانه ها بارها اعلام کرده اند، تبرئه یک افسر سفید پوست از اتهام قتل یک نوجوان سیاه پوست به ضرب گلوله است.

این اعتراض ها هنگامی شدت یافت که دادگاهی در ایالت میسوری آمریکا،«دارن ویلسون» افسر پلیس آمریکا را که درحادثه شهر فرگوسن با شلیک 12 گلوله به سوی مایکل براون، جوان 18 ساله سیاهپوست را به قتل رسانده بود،مت هم نشناخت و آنرا دفاع از خود تشخیص داد.

توجیه قضات دادگاه در تبرئه این افسر سفید پوست این بود که در دفاع از خود به این جوان شلیک کرد؛ این توجیهی است که پیش از این نیز در مورد تعداد بی شماری از جنایت های مشابه دستاویز قرار داده شد.

این نشان می دهد که تبعیض نژادی هنوز در عمق کشوری که ابرقدرت است وجود دارد و در بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن حاکم است و بر اساس آن شهروندان به سه گروه تقسیم می شوند؛ سفید، دو رگه و سیاه پوست.

این تقسم بندی موجب شده است طرح مسائلی مانند آزادی و دموکراسی چیزی جز شعارهای پوشالی نباشد و در واقع سفیدپوستان آقای تام الاختیار و بدون رقیب آمریکا باشند.

اما معنی وحشتناک و شوکه کننده که از این وضعیت برداشت می شود، اینکه آزادی بردگان و بسته شدن صفحه برده داری در این کشور بزرگ و دموکراتیک چیزی حرف های فریبنده ای نبود که رسانه ها به ترویج آن در داخل و خارج کمک کردند.

شرایط آمریکا با زمان ابراهام لینکلن تفاوتی ندارد

وضعیتی که اکنون در آمریکا حاکم است از این واقعیت پرده بر می دارد که  شرایط کنونی با دوران آبراهام لینکلن چندان تفاوتی نکرده است؛ کسی که زندگی خود را برای لغو تبعیض نژادی و آزادی سیاه پوستان از بردگی فدا کرد تا جایی که پس از او برده داری به اقدامی شرم آور تبدیل شد که از نظر ادیان و قوانین مطرود است.

علاوه بر این وجدان انسانی نیز هرگز نمی تواند تبعیض بر اساس رنگ پوست و ملیت و نژاد را بپذیرد زیرا انسان به هر رنگ و جنسی که باشند، برخورداری از آزادی و کرامت انسانی حق آنان است.

اما آنچه اوضاع را بدتر کرده  و بسیار سوال برانگیز است، اینکه رئیس جمهور کنونی آمریکا از سیاه پوستان آفریقایی است و انتخاب استثنایی و بی سابقه او که دیگر تکرار نخواهد شد، به میزان زیادی زیر سوال خواهد رفت و به یکی دیگر از عوامل کاهش محبوبیت او که در اصل وضعیت بسیار بدی دارد، اضافه خواهد شد.

در این میان خبر ناآرامی ها و تظاهرات در برخی شهرهای آمریکا در صدر اخبار رسانه های جهان قرا گرفته و در محافل فرهنگی و حقوق و نیز سازمان های دست اندرکار حقوق بشر بازتاب گسترده ای داشته است.

در بحبوحه تظاهرات ضد نژاد پرستی در آمریکا و برای هزارمین بار و یا شاید بسیار بیشتر، کشور شماره یک دموکراتیک و نهاد قضائی آن در جایگاه محکومیت قرار گرفته است، زیرا این آمریکا بوده که همواره دیگران را در خصوص مسائل متعدد و از همه بیشتر حقوق بشر،  محکوم کرده است.

ورود به برخی رستوران ها و هتل ها برای یک رنگین پوست حتی اوباما ممنوع

به هر حال اوضاع جاری در فرگوسن آمریکا همچنان موجب ناراحتی نظام دموکراتیک کشوری است که دسته بندی و تبعیض در آن به جایی رسیده که فقط سفید پوستان اجازه ورود به برخی رستوران ها و هتل ها را دارند و یک رنگین پوست حتی اگر خود اوباما هم باشد، اجازه ورود به آن را ندارد.

اما در آمریکا اکنون رنگ پوست است که یک انسان را بدون توجه به اندیشه و حتی پول به حاشیه می راند، تا جایی که به نظر می رسد علم و آموزش هرچقدر که پیشرفت کرده باشد، مشکل تبعیض را حل نخواهد کرد، همانطور که قوانین نیز در از بین بردن احساس نفرت و برتربینی یک سفید پوست ناتوان مانده است تا جایی که در آمریکا یک سفید پوست به طرز بیمارگونه ای خود را برتر می بیند.

اکنون همه جهان و نه فقط آمریکا شاهد از بین رفتن احترام به حقوق بشر و تحقیر دیگران بنابر رنگ و ملیت و یا عقیده یک انسان و نیز پنهان کردن مقاصد سیاسی پشت شعارهای مذهبی مقدس است.

در این میان به نظر می رسد پیشرفت علمی و صنعتی جهان با رشد اخلاقی و معنوی رابطه معکوس داشته اشت و این نخستین نشانه های فاجعه ای است که زندگی انسان را به پایین تر از زندگی در جنگل به قهقرا می برد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    خیابان های امریکا برای اعتراض و گرفتن حق مردم امریکاست..نه فقط برای فحاشی به دیگران و دیگر هیچ
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    الان وقتش رسیده که تحریم شونده ها توسط این دشمن از فرصت استفاده و هیمنه و ابهت دشمن بزرگ را با همین سیاهان از بین ببرند و باعث فروپاشی اش شوند. فقط باید اتش معرکه را تند تر کنند و از حقوق سیاهان دفاع کنند و از کاه کوه بسازند.
  • ابوالفضل ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    به امید برقراری عدالت و ازادی در تمامی دنیا البته با ظهور مهدی موعود عج
  • رکود اقتصادی ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    پول های یک قومیت کشوری را از خاک بلند کرد و به ابر قدرتی رساند ... وقتی آن کشور حمایتش را از آن قوم کم کرد بحران اقتصادی شکل گرفت و کشوری دیگر رونق گرفت ... امروز می بینیم که با وجود یک رییس جمهور سیاه پوست بازهم کشور ابر قدرت دنیا به اغتشاش کشیده شده و دائما اشتباه هایی می کند که راه برگشت را سخت تر می کند. آمریکا چند نفس دیگر از آقاییش نمانده ... آمارهای ذخیره ارزی و تجارت خارجی نشان می دهد که چین تا پایان 2020 به کلی جای آمریکا را در اقتصاد دنیا پر خواهد کرد و دیری نخواهد پایید که فناوری های نوین و پیشرفته نیز به دست چینی ها خواهد افتاد. آمریکا دیگر کشور رویاها نیست. چین مقصد بعدی قوم رانده شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس